Sociale competentie
Daar waar een gastouder één of meerdere kinderen gelijktijdig opvangt ontstaat bij uitstek een gelegenheid voor kinderen om zich op sociaal gebied te ontwikkelen. Kinderen komen dan al jong in aanraking met andere kinderen van uiteenlopende leeftijden en met een andere volwassene dan de eigen ouder. Zo kan het kind een scala aan sociale kennis en vaardigheden aanleren. De gastouder kan hierin een cruciale rol spelen door de interacties tussen kinderen in goede banen te leiden. Zij gaan bewust om met conflictsituaties en proberen conflicten bijvoorbeeld te voorkomen door kinderen zelf een oplossing te laten zoeken of een ruzie bespreekbaar te maken.
Wat verwachten wij van de gastouder:
- De gastouder geeft het goede voorbeeld, omdat kinderen sociaal gedrag onder andere leren door volwassenen te imiteren;
- creëert in huis een sfeer waar alle kinderen een eigen plekje innemen (ze hebben bijvoorbeeld allemaal een eigen mandje met spulletjes), maar ook een gevoel van saamhorigheid ervaren (wij zijn bij “tante….”);
- geeft daarbij invulling aan begrippen als solidariteit en respect;
- heeft oog voor gevoelens van elk kind en verheldert deze voor het betreffende kind en andere kinderen door ze te verwoorden en er over te praten;
- kent de sterke en zwakke kanten van elk kind op sociaal gebied. Het ene kind houdt zich bijvoorbeeld makkelijk aan gemaakte afspraken, het andere kind wil liever alles zelf bepalen;
- leert de kinderen basale sociale omgangsregels aan, zoals delen, wachten, met elkaar rekening houden, anderen de beurt geven en zelf de beurt nemen;
- reageert, in de communicatie met en tussen de kinderen, op sociaal gedrag;
verwoordt sociale gebeurtenissen en legt uit waarom bepaald gedrag belangrijk is. Daarbij worden de kinderen gestimuleerd belangstelling voor elkaar te ontwikkelen en aangespoord elkaar te helpen en te troosten.